ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Τα τουβλάκια είναι από τα πιο συχνά και αγαπητά παιχνίδια για μικρά παιδάκια. Έχουν έντονα χρώματα και πάρα μα πάρα πολλές χρήσεις! Ένα μωρό ήδη από τους πρώτους μήνες μπορεί να πιάσει ένα τουβλάκι στα χέρια του και να το περιεργάζεται παρατηρώντας το σχήμα, το χρώμα ή το μέγεθός του, μεταφέροντάς το από το ένα χέρι στο άλλο. Αργότερα, μπορεί να κάνει πιο οργανωμένο παιχνίδι και να αξιοποιήσει κάποιες από τις πολλές χρήσεις τους. Τα μικρά παιδάκια, και πριν ακόμα από τον πρώτο χρόνο, τρελαίνονται να ενώνουν και να χωρίζουν ξανά τα τουβλάκια μεταξύ τους, πράγμα που τα βοηθά πολύ στην ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας και στο να εστιάζουν αφού πρέπει να ενώσουν σωστά τα κομμάτια.

παιδί-ενώνει-τουβλάκια
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Άλλη αγαπημένη ασχολία των παιδιών είναι να φτιάχνουν πύργους με τα τουβλάκια. Αρχικά το κατόρθωμα είναι να καταφέρουν να τοποθετήσουν ένα τουβλάκι πάνω σε άλλο. Σταδιακά προσπαθούν κάθε φορά να υπερβούν το ρεκόρ τους προσθέτοντας και άλλα τουβλάκια μέχρι να μπορούν να τα σταθεροποιήσουν χωρίς να πέσουν. Και αυτό το παιχνίδι είναι πολύ χαρακτηριστικός δείκτης του πόσο καλά εστιάζει το παιδί το βλέμμα του, οπότε καλό είναι να παρατηρούμε και εμείς τα παιδιά στο παιχνίδι τους ή, ακόμα καλύτερα, να συμμετέχουμε και να τα ενθαρρύνουμε. Εκτός από τους πύργους τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους και να φτιάξουν πολλές ακόμα κατασκευές με τουβλάκια. Μπορούν να φτιάξουν ένα αυτοκινητόδρομο, για παράδειγμα, βάζοντας πολλά τουβλάκια στη σειρά ή ένα σπιτάκι, μία γέφυρα, ένα αυτοκίνητο και ό,τι άλλο μπορούν να φανταστούν.

κατασκευή τουβλάκια
ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΧΡΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΑ

Μιας και τα τουβλάκια λοιπόν είναι τόσο αγαπημένα στα παιδιά μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε και εμείς ώστε να τους μάθουμε πράγματα μέσα από το παιχνίδι. Για παράδειγμα μπορούμε να τους μάθουμε τα χρώματα ή τα σχήματα μέσα από την ταύτιση. Μπορούμε να τους υποδείξουμε να τοποθετούν μαζί όσα τουβλάκια έχουν ίδιο χρώμα ή ίδιο σχήμα. Πρώτα θα δείξουμε εμείς στο παιδί ένα τουβλάκι συγκεκριμένου χρώματος και αφού του πούμε ότι αυτό το τουβλάκι είναι π.χ. κόκκινο ή μπλε μπορούμε να του ζητήσουμε να βρει και να τοποθετήσει δίπλα του ένα άλλο ίδιο τουβλάκι ή και όλα τα τουβλάκια που είναι όμοια με αυτό. Αν δούμε ότι το παιδί δυσκολεύεται μπορούμε αρχικά να συγκεντρώσουμε εμείς όλα τα τουβλάκια του ίδιου χρώματος ώστε να μας παρατηρήσει και να μας μιμηθεί. Στην αρχή καλό είναι να μην μπερδεύουμε το παιδί με πολλά χρώματα αλλά να αρκεστούμε στα τέσσερα βασικά (μπλε, κόκκινο, κίτρινο, πράσινο) ή και σε δύο από αυτά και σταδιακά να αυξάνουμε τα χρώματα όσο μας υπαγορεύει ο ρυθμός μάθησης του παιδιού. Την ίδια διαδικασία μπορούμε να ακολουθήσουμε και με τα σχήματα, ξεκινώντας από τον κύκλο και το τετράγωνο που είναι πιο εύκολα αν το παιδί μας είναι μεταξύ ενάμιση και δύο ετών περίπου ή ανάλογα με τις γενικότερες γνώσεις και τον ρυθμό μάθησης του παιδιού μας.

μαμά παιδί χρώματα
ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΑΦΗΡΗΜΕΝΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ

Με τα τουβλάκια μπορούμε ακόμα να μάθουμε στα παιδιά έννοιες όπως το «πάνω», το «κάτω», το «δίπλα», το «δεξιά» ή το «αριστερά». Φτιάχνοντας πύργους μαθαίνουμε στο παιδί ότι τοποθετεί το ένα τουβλάκι πάνω στο άλλο, ώστε να κατανοεί τη σημασία της λέξης και του παιχνιδιού. Αντίστοιχα όταν μετά γκρεμίζει τον πύργο ή πέφτουν μόνα τους τα τουβλάκια, του μαθαίνουμε ότι πέφτουν κάτω. Μπορούμε να του ζητήσουμε να τοποθετήσει το ένα τουβλάκι δίπλα από το άλλο ή δεξιά/αριστερά από το πράσινο, προκειμένου να φτιάξει την κατασκευή που έχει στο μυαλό του. Έτσι σιγά σιγά μπορούμε να εμπλέκουμε ολοένα και περισσότερα δεδομένα ώστε να αυξάνουμε το βαθμό δυσκολίας και να ωθούμε το παιδί να σκέφτεται για να συνδυάσει περισσότερες της μίας πληροφορίες. Ο συνδυασμός πληροφοριών καλό είναι να έρχεται σε δεύτερο χρόνο, αφού το παιδί έχει κατακτήσει την κάθε έννοια ξεχωριστά, περίπου από δυόμιση ετών και μετά. Άλλες έννοιες που μπορεί το παιδί να μάθει με τα τουβλάκια είναι το «μεγάλο» και το «μικρό». Το παιδί μπορεί με τη βοήθειά μας να διαπιστώσει ότι δεν έχουν όλα τα τουβλάκια το ίδιο μέγεθος. Υπάρχουν μικρά και μεγάλα. Μπορούμε, λοιπόν, να το βοηθήσουμε να τα ξεχωρίσει μεταξύ τους και να τοποθετήσει στη μία πλευρά τα μικρά και στην άλλη τα μεγάλα. Αυτό φυσικά αφού πρώτα του έχουμε εξηγήσει τη διαφορά δείχνοντας και περιγράφοντάς του αρκετές φορές πότε το ένα μέγεθος και πότε το άλλο ώστε να βεβαιωθούμε ότι έχει καταλάβει τη διαφορά. Μετά, μπορούμε να του ζητήσουμε να φτιάξει μία κατασκευή χρησιμοποιώντας μόνο μικρά ή μόνο μεγάλα τουβλάκια.

τουβλάκια-στη-σειρά
Όπως κάθε παιχνίδι που τελειώνει, έτσι και τα τουβλάκια πρέπει μετά να μπουν στο κουτί τους. Ευκαιρία λοιπόν να μάθουμε το μέσα και το έξω! Αν επαναλάβουμε στο παιδί αρκετές φορές τη λέξη «μέσα» όταν βάζει τα τουβλάκια στο κουτί ή τη λέξη «έξω» όταν τα βγάζει τότε και θα κατανοήσει την έννοια των λέξεων αυτών και θα βρίσκει διασκεδαστικό να βάζει τα τουβλάκια μέσα στο κουτί και έπειτα να τα βγάζει από αυτό. Μάλιστα πολλές φορές για τα μικρότερα παιδιά το να βγάζουν και να ξαναβάζουν παιχνίδια στο κουτί είναι από μόνο του ένα διασκεδαστικό παιχνίδι. Εξάλλου αυτή η δραστηριότητα τα βοηθά να ενισχύσουν και την λεπτή κινητικότητα και την εστίασή τους. Αυτό γιατί καταβάλουν προσπάθεια ώστε τα τουβλάκια να μπουν μέσα στο κουτί και τα παρατηρούν με το βλέμμα για να δουν αν τυχόν θα πέσουν έξω.
ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΝΑ ΜΕΤΡΑΜΕ

Όσο μεγαλώνουμε και βαδίζουμε προς την προσχολική ηλικία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα τουβλάκια ακόμα και για να μάθουμε να μετράμε. Γενικά τα παιδιά μαθαίνουν σχετικά νωρίς τους αριθμούς ιδίως αν τους ακούν συχνά (π.χ. μέσα από τραγουδάκια). Οπότε, από τα τρία έτη και μετά, μπορούμε να αρχίσουμε να μετράμε. Αρχικά πάμε ως το τρία είτε βάζοντας τρία τουβλάκια στη σειρά, είτε φτιάχνοντας έναν πύργο με τρία τουβλάκια είτε επιλέγοντας τρία τουβλάκια ενός χρώματος ή σχήματος. Σιγά σιγά, όταν δούμε ότι το παιδί κατακτάει το μέτρημα ως το τρία, μπορούμε να προχωρήσουμε μέχρι το πέντε με τον ίδιο τρόπο και ακόμα πιο μετά μέχρι το δέκα.

τουβλάκια-λέξεις