Το να ξέρει κανείς πώς να κάνει φίλους είναι μια δεξιότητα που μας χρειάζεται εφ’ όρου ζωής και μπορούμε να καλλιεργήσουμε από την παιδική μας ηλικία.

Τα παιδιά πολλές φορές δυσκολεύονται να διακρίνουν τους φίλους από τους απλούς γνωστούς. Είναι, όμως, βασικές οι διαφορές μεταξύ τους. Το γνωστό μπορεί να τον συναντάμε αρκετά συχνά και να μας είναι πολύ οικεία η όψη του. Με το φίλο, όμως, περνάμε χρόνο μαζί, κάνουμε από κοινού πράγματα που αρέσουν και στους δυο μας, έχουμε μια σύνδεση που μας αρέσει να την καλλιεργούμε και να τη διατηρούμε. Επιδιώκουμε να συναντιόμαστε, να ανταλλάσσουμε επισκέψεις ο ένας στο σπίτι του άλλου. Επιλέγουμε κοινές δραστηριότητες ή αθλήματα για να εξασφαλίζουμε περισσότερο χρόνο μαζί και επειδή απολαμβάνουμε εξίσου τα ίδια πράγματα, τις ίδιες ασχολίες και χόμπι.

ρομποτική-συνεργασία-ομαδικά-παιχνίδια

Πώς, όμως, μπορούμε να «μετατρέψουμε» μια απλή γνωριμία με ένα συμμαθητή μας ή με ένα παιδί που συναντάμε συχνά στο πάρκο, στο μπάσκετ ή στη ζωγραφική σε φιλία;

Για να δείξουμε σε κάποιον ότι θέλουμε να γίνουμε φίλοι:

  • Μπορούμε να τον καλέσουμε στο σπίτι μας μετά το σχολείο.
  • Μπορούμε να τον καλέσουμε στο τηλέφωνο ή να ανταλλάξουμε μηνύματα ή email (αν έχουμε πρόσβαση σε κινητό, υπολογιστή ή τάμπλετ).
  • Μπορούμε να γραφτούμε στην ίδια δραστηριότητα.
  • Μπορούμε να κανονίσουμε να πάμε μαζί σινεμά, θέατρο, βόλτα σε παιδική χαρά, πάρκο ή κάποιον πολυχώρο ή πολιτιστικό κέντρο.
  • Αν δυσκολευόμαστε να εκφραστούμε ή ντρεπόμαστε να μιλήσουμε οι ίδιοι πρώτοι στο παιδί, μπορούμε να ζητήσουμε από τους γονείς μας να κανονίσουν κάτι σε συνεννόηση με τους γονείς του παιδιού που θέλουμε να γίνει φίλος μας.

Για να έχουμε περισσότερες πιθανότητες να λάβουμε θετική απόκριση από το παιδί που θέλουμε να κάνουμε φίλο,

  • καλό θα ήταν να επιλέξουμε για φίλο ένα άτομο που μας φέρεται καλά σε γενικές γραμμές
  • που δείχνει να του αρέσουν τα ίδια ή παρόμοια πράγματα με εμάς.
  • Αν υπάρχει κάποιο παιδί που μας μιλάει στο σχολείο, που μας ρωτάει πράγματα για τον εαυτό μας ή μας καλεί να παίξουμε μαζί στο διάλειμμα, τότε έχουμε περισσότερες πιθανότητες να ενδιαφέρεται και εκείνο να γίνουμε φίλοι. Μπορούμε να του πούμε π.χ. ότι έχουμε παρατηρήσει πως ζωγραφίζει πολύ ή πως του αρέσουν πολύ τα επιτραπέζια ή το ποδόσφαιρο, όπως και σε εμάς και να του προτείνουμε να έρθει στο σπίτι μας ή να πάμε μετά το σχολείο μαζί στο γήπεδο ή στο πάρκο να παίξουμε παρέα.
ομαδικό-άθλημα-κανόνες

Δεν είναι λίγα τα παιδιά που κάνουν δύσκολα φίλους.

Κάποια δεν έχουν τόσο ανεπτυγμένες κοινωνικές δεξιότητες ενώ κάποια άλλα είναι απλώς πιο ντροπαλά. Μπορεί ακόμα να νιώθουν πιο άνετα όταν περνούν χρόνο μόνα τους. Ωστόσο, είναι σημαντικό να προσπαθεί κανείς να κάνει φίλους. Οι φίλοι μας βοηθάνε να είμαστε καλά. Όσοι έχουν φίλους είναι πιο ευτυχισμένοι, ήρεμοι και έχουν λιγότερο άγχος γιατί έχουν ανθρώπους να μοιραστούν τις ανησυχίες τους.

Η φιλία είναι κάτι παραπάνω απ’ το να μοιράζεσαι ενδιαφέροντα και δραστηριότητες.

Με τους φίλους μας μοιραζόμαστε κομμάτια του εαυτού μας. Μιλάμε για τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τους στόχους και τα όνειρά μας. Άλλοτε μοιραζόμαστε γνώσεις, δίνουμε ή ζητάμε συμβουλές, μοιραζόμαστε μυστικά. Για όλα αυτά είναι σημαντικοί οι φίλοι. Και τόσο για να τους αποκτήσουμε όσο και για να τους διατηρήσουμε είναι απαραίτητη η σωστή επικοινωνία και η καλλιέργεια των δεξιοτήτων που σχετίζονται με αυτήν.

Για να επικοινωνούμε και να συζητάμε όμορφα με τους φίλους μας χρειάζεται να ανοιχτούμε.

Να τους μιλήσουμε για εμάς, για τα ενδιαφέροντα και τις ασχολίες μας. Χρειάζεται όμως και να ζητάμε να μάθουμε για αυτούς, για τα ενδιαφέροντα, τις ασχολίες και τα θέλω τους. Όταν υπάρχουν πράγματα που μας δυσκολεύουν, όταν υστερούμε στις επικοινωνιακές δεξιότητες δεν είναι κακό να τους το πούμε. Ίσα ίσα, οι φίλοι μας είναι καλό να γνωρίζουν αν δυσκολευόμαστε να εκφραστούμε με άνεση, αν καμιά φορά μιλάμε πιο κυριολεκτικά ή μεταφορικά, αν μιλάμε λίγο ή πολύ ή αν δεν είμαστε καλοί στις περιγραφές. Μπορεί ακόμα να δυσκολευόμαστε να περιμένουμε τη σειρά μας και διακόπτουμε συχνά το συνομιλητή μας. Όλα αυτά είναι δεξιότητες που καλλιεργούνται και μαθαίνονται με τη διαρκή εξάσκηση και με την καλοπροαίρετη παρατήρηση.

φίλοι-κοινή δραστηριότητα

Μία φιλία είναι σπουδαία κατάκτηση και για αυτό χρειάζεται διαρκής προσπάθεια προκειμένου να διατηρηθεί.

Να μερικές συμβουλές που σίγουρα θα μας βοηθήσουν:

  • Να είμαστε ευέλικτοι: Κάποιες φορές χρειάζεται να κάνουμε κάτι που αρέσει πολύ στο φίλο μας, ακόμα και αν δεν είναι μια αγαπημένη μας ασχολία. Εννοείται πως δεν εννοούμε να συμβιβαζόμαστε διαρκώς και να υποχωρούμε σε καταστάσεις που μας κάνουν να νιώθουμε άβολα ή αμήχανα. Ωστόσο οι φίλοι συχνά επιλέγουν να ασχοληθούν με δραστηριότητες, χόμπι ή αθλήματα που αρέσουν πότε στον ένα πότε στον άλλο ώστε να ικανοποιούνται εναλλάξ και των δύο τα γούστα.
  • Να παίρνουμε πρωτοβουλία στην επικοινωνία μεταξύ μας: Είναι σημαντικό να παίρνουμε τηλέφωνο ή να στέλνουμε μήνυμα στο φίλο μας για να του δείξουμε ότι ενδιαφερόμαστε για αυτόν, ότι θέλουμε να μάθουμε τα νέα του, ότι μας έλειψε. Είναι επίσης ωραίο να σχεδιάζουμε πράγματα και να του προτείνουμε τρόπους να περάσουμε χρόνο μαζί. Μπορούμε π.χ. να του προτείνουμε να μείνει μαζί μας ένα βράδυ ή να οργανώσουμε μια βραδιά ταινίας το σαββατοκύριακο που δεν έχουμε σχολείο. Μπορούμε να προτείνουμε μία έξοδο, μια μεγάλη βόλτα κλπ.
  • Να πηγαίνουμε μαζί σε διάφορα μέρη: Έτσι μοιραζόμαστε τις ίδιες σημαντικές εμπειρίες και δημιουργούμε κοινές αναμνήσεις. Μπορούμε μετά να συζητάμε για το πώς περάσαμε, πού πήγαμε, τι κάναμε, τι είδαμε. Κάπως έτσι ενισχύεται και δυναμώνει η φιλία μας. Ακόμα και πράγματα που μπορεί να μας φοβίζουν ή να μη συμπαθούμε μπορούμε να τα τολμήσουμε και να ξεπεράσουμε κάποιον φόβο μας όταν έχουμε την υποστήριξη και την ενθάρρυνση ενός καλού φίλου.
  • Να μη διστάζουμε να δείξουμε στο φίλο μας την εκτίμηση μας προς αυτόν/αυτήν. Οι φίλοι μας έχουν ανάγκη να ξέρουν ότι νοιαζόμαστε για αυτούς. Ένας όμορφος τρόπος να τους το δείξουμε είναι με το να δίνουμε σημασία και να θυμόμαστε τι τους αρέσει, τι τους ευχαριστεί. Μπορούμε να κάνουμε μία έκπληξη, να φτιάξουμε μια κάρτα,  μια κατασκευή ή να του προσφέρουμε ένα δώρο στα γενέθλιά του ή για να συγχαρούμε μια επιτυχία ή νίκη του. Δε χρειάζεται να ξοδέψουμε χρήματα. Ακόμα και κάτι που θα φτιάξουμε μόνοι μας, αν περικλείει αγάπη και δείχνει στο φίλο μας ότι τον σκεφτόμαστε και τον νοιαζόμαστε, μπορεί να έχει μεγάλη συναισθηματική αξία.
  • Να δείχνουμε πίστη και ενδιαφέρον. Αν αντιληφθούμε ότι κάτι προβληματίζει ή απασχολεί το φίλο μας μπορούμε να του δείξουμε το ενδιαφέρον μας ρωτώντας τον τι τον απασχολεί. Αν έχει πάρει χαμηλό βαθμό σε ένα μάθημα μπορούμε να τον παρηγορήσουμε συζητώντας για αυτά που τον δυσκολεύουν ή για το πώς θα βελτιωθεί. Αν κάποιος μιλήσει άσχημα, ενοχλήσει ή εκφοβίσει το φίλο μας, καλό είναι να τον υποστηρίξουμε και να σταθούμε δίπλα του για να νιώσει ότι μπορεί να βασιστεί πάνω μας. Αν δεν έρθει μια μέρα σχολείο είναι ωραίο να τον ρωτήσουμε αν είναι άρρωστος, πώς νιώθει και αν χρειάζεται κάποια βοήθεια.
φιλία-κοινωνικές-δεξιότητες

Συνοψίζοντας, οι φίλοι είναι σημαντικοί στη ζωή κάθε ανθρώπου.

Για αυτό και από τις πολύ μικρές ηλικίες τα παιδιά νιώθουν την ανάγκη να συνυπάρχουν να αλληλοεπιδρούν και να συναναστρέφονται με άλλα άτομα. Ενθουσιάζονται όταν κάνουν έναν καινούριο φίλο ή μια φίλη και απογοητεύονται αν μαλώσουν με τους φίλους τους ή αν «χαλάσει» μια φιλία.

Οι φίλοι είναι η οικογένεια που διαλέγουμε.

Για αυτό έχει μεγάλη σημασία να ξέρουμε πώς να φερθούμε για να δημιουργήσουμε και να διατηρήσουμε μια φιλία με τις όποιες δυσκολίες, αντιθέσεις και αντιπαραθέσεις. Η εξάσκηση και η ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων είναι θεμελιώδης για την απόκτηση φίλων και για αυτό είναι σημαντικό να τους δώσουμε μεγάλη βαρύτητα για να τις έχουμε για πάντα.

Περισσότερα για την αληθινή φιλία μπορείτε να διαβάσετε εδώ 

Αν βρήκατε ενδιαφέρον το άρθρο μας ίσως σας αρέσει και το  “5+1 ιδέες για να απολαύσεις τα ομαδικά παιχνίδια”