Ίσως είναι το μέρος που συγκεντρώνει τα περισσότερα παιδιά.

Η παιδική χαρά είναι ο μεγαλύτερος πόλος έλξης για τα αγόρια και τα κορίτσια από τη βρεφική ακόμη ηλικία. Τις εποχές του χρόνου που ο καιρός το επιτρέπει είναι η πρώτη επιλογή για μια βόλτα, αγαπημένη τόσο στα παιδιά όσο και στους γονείς. Αυτό που την κάνει ιδιαίτερα δημοφιλή είναι το ότι προσφέρεται δωρεάν και επιπλέον κάθε γειτονιά στις πόλεις αλλά και σχεδόν κάθε χωριό της επαρχίας διαθέτει από μία. Τα παιδιά στην παιδική χαρά έχουν τη δυνατότητα να κάνουν όσα δεν τους επιτρέπει ο κλειστός χώρος του σπιτιού. Να τρέξουν, να σκαρφαλώσουν, να πηδήξουν, να εξερευνήσουν, να γνωρίσουν νέα πρόσωπα, να εκτονώσουν την ενέργειά τους και να γεμίσουν τα πνευμόνια τους με φρέσκο αέρα. Ακόμα και τα βρέφη μπορούν συνήθως να κάνουν κούνια ή τσουλήθρα με τη δική μας βοήθεια. Και αν όχι, από μόνη της η βόλτα και η επαφή με τα άλλα παιδάκια, τα παιχνίδια, το χώρο, τα χρώματα, αποτελούν πληθώρα ερεθισμάτων για ένα τόσο μικρό παιδί.

Και δεν είναι καθόλου μία εύκολη αλλά υποδεέστερη λύση μιας και τα οφέλη που αποκομίζει ένα παιδί σε μία παιδική χαρά είναι όχι μόνο πολλά αλλά και σπουδαία για την ανάπτυξή του.

1. Το πρώτο και προφανέστερο όφελος που έχει ένα παιδί παίζοντας στην παιδική χαρά είναι η ανάπτυξη και η εξέλιξη των κινητικών του δεξιοτήτων.

Ιδιαίτερα η αδρή κινητικότητα πρέπει να αναπτυχθεί από πολύ νωρίς μιας και συνδέεται με τη σωστή στάση του σώματος, την ισορροπία, την ευλυγισία ακόμα και το βηματισμό. Τα πολύ μικρά παιδιά που κάνουν τα πρώτα τους βήματα θα βρουν άπλετο χώρο για λίγο πιο γρήγορο περπάτημα και τα μεγαλύτερα για τρέξιμο. Η  κινητικότητα τους εξελίσσεται με τα διάφορα παιχνίδια που προσφέρει η παιδική χαρά. Στηρίζονται στα χέρια και στα πόδια τους, μετακινούνται από το ένα όργανο στο άλλο, στροβιλίζονται, κρέμονται από σκοινιά, σκαρφαλώνουν, περνάνε μέσα από περίπλοκα σκοινιά και έρπουν μέσα σε άλλες κατασκευές. Συντονίζουν τις κινήσεις τους και δίνουν ώθηση με το σώμα τους για να κάνουν κούνια, τσουλήθρα, τραμπάλα, μονόζυγο, τροχό, τραμπολίνο, δυναμώνοντας έτσι τον κορμό τους και τα άκρα τους. Ταυτόχρονα εξασκούν και τη λεπτή κινητικότητα με κινήσεις που απαιτούν συντονισμό των μικρών μυϊκών ομάδων στα χέρια και τα δάχτυλα, μαθαίνοντας να χρησιμοποιούν πιο ευέλικτα τα δάχτυλα και τα χέρια. Η λεπτές κινήσεις έχουν ιδιαίτερη σημασία για τη διεκπεραίωση καθημερινών λειτουργιών που γίνονται με τα χέρια, όπως το ντύσιμο, το φαγητό και φυσικά η σωστή σύλληψη του γραφικού μέσου για την ανάπτυξη της ικανότητας γραφής.

2. Δεύτερον, η παιδική χαρά μαθαίνει στα παιδιά να αγαπούν τη φυσική αγωγή.

Καθώς τα παιδιά παίζουν και τρέχουν, κρέμονται, πηδάνε, παίρνουν φόρα και μετά σταματάνε, μαθαίνουν να έχουν στη ζωή και την καθημερινότητά τους την φυσική αγωγή και τη σωματική άσκηση. Έτσι, η άσκηση και η εκγύμναση του σώματος τους γίνονται βίωμα, αυτονόητο και αναπόσπαστο κομμάτι ενός υγιεινού τρόπου ζωής. Ειδικά στην εποχή μας η τεχνολογία έχει εισχωρήσει στην παιδική ηλικία και αντικαθιστά σε μεγάλο βαθμό το σωματικό παιχνίδι με ηλεκτρονικά παιχνίδια. Όλο και περισσότερα παιδιά και όλο και μικρότερα έχουν στην καθημερινότητά τους ένα τάμπλετ ή ένα κινητό στο οποίο περνάνε αρκετές ώρες για παιχνίδι και ενασχόληση με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό σημαίνει μειωμένη σωματική άσκηση και μεγαλύτερα ποσοστά υπέρβαρων και παχύσαρκων ατόμων. Σε αυτή, λοιπόν, την πραγματικότητα, η παιδική χαρά αποτελεί μια από τις λίγες διεξόδους δωρεάν σωματικής άσκησης και μάλιστα ευχάριστης και μη κοπιαστικής. Έξω από τη δυσκολία, την πίεση, τους αυστηρούς κανόνες και την κούραση του γυμναστηρίου ή ενός αθλήματος. Μάλιστα, τα παιδιά που μαθαίνουν να έχουν τη φυσική άσκηση στην καθημερινότητά τους, έχουν περισσότερες πιθανότητες να συνεχίζουν τη φυσική δραστηριότητα και στην ενήλικη ζωή τους. Έτσι θα μάθουν σε έναν υγιεινότερο τρόπο ζωής συνυφασμένο βέβαια, πάντα και με σωστή διατροφή.

3. Η παιδική χαρά είναι ο εξωτερικός και ελεύθερος χώρος όπου τα παιδιά μπορούν να εκτονώσουν την ενέργειά τους.

Εκεί θα παίξουν ελεύθερα, θα τρέξουν θα σκαρφαλώσουν και άρα θα εκτονωθούν και θα αποφορτιστούν. Είναι αλήθεια πως στην εποχή μας τα παιδιά αρχίζουν το αυστηρό πρόγραμμα και τις υποχρεώσεις ολοένα και σε μικρότερη ηλικία. Πριν ακόμα από το σχολείο πηγαίνουν στον παιδικό σταθμό όπου έχουν ένα καθορισμένο πρόγραμμα, συγκεκριμένη σειρά που γίνονται τα πράγματα και όλα στο πλαίσιο κανόνων και καθοδήγησης από κάποιον μεγάλο (τον παιδαγωγό). Ακόμα και οι εξωσχολικές δραστηριότητες ξεκινάνε συχνά από την προσχολική ηλικία για διάφορους λόγους. Η παιδική χαρά, λοιπόν, είναι η ευκαιρία του παιδιού να ξεφύγει από το πρόγραμμα, τους περιορισμούς του σπιτιού και του σχολείου, την κούραση των υποχρεώσεων. Ειδικά τα μικρότερα παιδιά έχουν μία φυσιολογική υπερκινητικότητα και υπερδιέγερση η οποία επιβάλλεται να εκτονωθεί και να βγει προς τα έξω. Η παιδική χαρά είναι ο ελεγχόμενος μεν ελεύθερος δε χώρος που εξυπηρετεί ακριβώς αυτό το σκοπό. Δίνει πολλά ερεθίσματα και ευκαιρίες αποφόρτισης και εκτόνωσης αφού τα παιδιά τρέχουν, κυνηγιούνται, σκαρφαλώνουν στις τσουλήθρες και τα άλλα παιχνίδια, κινούνται έντονα και κάνουν πράγματα που οι τέσσερις τοίχοι του σπιτιού δεν μπορούν να προσφέρουν. Και φυσικά όλο αυτό είναι απαραίτητο ώστε να μπορούν τα παιδιά να επανέλθουν σε ρυθμούς συγκέντρωσης προκειμένου να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του καθημερινού προγράμματος.

τσουλίθρα-ανάποδα

4. Συγχρόνως η παιδική χαρά βοηθά τα παιδιά να ενισχύσουν τον οπτικοκινητικό τους συντονισμό.

Μαθαίνουν να αντιλαμβάνονται καλύτερα τη θέση τους στον χώρο και να έχουν καλύτερη συναίσθηση του σώματός τους. Προσπαθούν έτσι να το συντονίσουν και σε σχέση με τις κινήσεις των υπολοίπων, προσέχοντας μη χτυπήσουν τα ίδια ή κάποιο άλλο παιδί. Κατανοούν τις επιμέρους έννοιες που προσδιορίζουν το χώρο, όπως πάνω ή κάτω από την τσουλήθρα, δίπλα στις κούνιες, μέσα ή έξω από το τούνελ.

5. Σε μία παιδική χαρά τα παιδιά μπορούν να ανακαλύψουν τις πρώτες προμαθηματικές έννοιες.

Οι κυριότερες από αυτές είναι χωροχρονικές και σχετίζονται με τον προσανατολισμό στο χώρο, όπως πάνω-κάτω, μέσα-έξω, κοντά-μακριά, δεξιά-αριστερά. Ακόμα και ορισμένες λογικές έννοιες που σχετίζονται με ταξινόμηση αντικειμένων, όπως μεγαλύτερο-μικρότερο ή εύρεση του διαφορετικού όπως πχ οι κούνιες που έχουν διαφορετικά χρώματα. Τα σχήματα και οι μεταξύ τους ομοιότητες και διαφορές, η ποσότητα και το μέγεθος (λίγο-πολύ, μεγαλύτερο-μικρότερο, ψηλό-κοντό).

6. Το παιχνίδι στην παιδική χαρά αναπτύσσει και ενισχύει την αυτοπεποίθηση του παιδιού.

Το παιδί φορά με τη φορά δοκιμάζει νέες ικανότητές του, κατεβαίνει μόνο του από την ψηλή τσουλήθρα, διασχίζει το μονόζυγο ή τη γέφυρα, σκαρφαλώνει στην τσουλήθρα από το δίχτυ αντί της σκάλας. Έτσι αισθάνεται μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις δυνατότητες του εαυτού του, ενισχύοντας την ανεξαρτησία και την αυτονομία του.

παιδική-χαρά-διασκέδαση

7. ​Ένα ακόμη όφελος που αποκομίζουν τα παιδιά από το παιχνίδι στην παιδική χαρά είναι η πολυαισθητηριακή τους διέγερση.

Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με διαφορετικά ερεθίσματα, τα οποία επεξεργάζονται μέσω όλων των αισθήσεών τους (οπτικά, ακουστικά κλπ.). Ορισμένα δε, είναι εντελώς νέα ειδικά για τα μικρά παιδιά, που εκτίθενται για πρώτη φορά σε ένα τέτοιο χώρο. Θα παρατηρήσουν τα πάντα, το μυρμήγκι, το σύννεφο ή τον ήλιο στον ουρανό, τα δέντρα, τα περιστέρια που τσιμπάνε με το ράμφος τους το ψωμάκι που τους προσφέρουν τα άλλα παιδιά με τους γονείς τους, τα πεσμένα κουκουνάρια ή τις πευκοβελόνες, ακόμα και το λεωφορείο ή τα διερχόμενα αυτοκίνητα. Έτσι, τα παιδί μέσα από τη διαδικασία της επεξεργασίας αυτών των ερεθισμάτων, ουσιαστικά μαθαίνουν και αναπτύσσονται.

8. Τα παιδιά στην παιδική χαρά δοκιμάζουν τα όριά τους, εξερευνούν τον κόσμο γύρω τους και κυρίως τον εαυτό τους μέσα σε αυτόν.

Όταν τα βλέπουμε να σκαρφαλώνουν αριστερά και δεξιά ή να πηδάνε από ψηλά, δεν κάνουν κάτι άσκοπο ή αλλοπρόσαλλο. Αντιθέτως, έτσι ανακαλύπτουν ικανότητες και δεξιότητες που ίσως δεν γνώριζαν ότι είχαν. Μαθαίνουν τον εαυτό τους και τα όριά τους, ενώ συγχρόνως αντιμετωπίζουν τους φόβους τους, όπως το ύψος. Βιώνουν μέρα με τη μέρα την εξέλιξη των ικανοτήτων τους και πως καταφέρνουν να κάνουν με τον καιρό κάτι που πριν δεν μπορούσαν, όπως π.χ. να κάνουν μονόζυγο, να ανέβουν στην τσουλήθρα από τη δύσκολη πλευρά κλπ.

9. Η παιδική χαρά διεγείρει τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την ευρηματικότητα των παιδιών.

Τα παιδιά μπορούν να επινοήσουν φανταστικά παιχνίδια χρησιμοποιώντας τον εξοπλισμό που τους παρέχει η παιδική χαρά και να συνδυάσουν τις σκέψεις τους δημιουργώντας κάτι καινούργιο και διασκεδαστικό. Για παράδειγμα μια κατασκευή με γέφυρες και τσουλήθρες μπορεί κάλλιστα να λειτουργήσει ως σκηνή από θέατρο ή οι κούνιες μπορούν να παρομοιαστούν με το σκηνικό ενός τσίρκου, ο τροχός με αεροπλάνο σε πτήση και ούτω καθεξής.

παιδί-δοκιμάζει-παιδική-χαρά

10. Το παιχνίδι στην παιδική χαρά συμβάλλει τα μέγιστα στην κοινωνικοποίηση των παιδιών και την ανάπτυξη της ομαδικότητας.

Τα παιδιά συναναστρέφονται με άλλα άτομα κυρίως συνομήλικα. Έτσι εντάσσονται σε παρέες και ομάδες, συμμετέχουν σε παιχνίδια που απαιτούν αλληλεπίδραση, συμμετοχή, συνεργασία και μοιραία κοινωνικοποιούνται. Γι’ αυτό και συχνά στην παιδική χαρά δημιουργούνται και οι πρώτες φιλίες. Ειδικά για τα πιο κλειστά και ντροπαλά παιδιά είναι ο πιο ομαλός τρόπος για να ξεκινήσουν να έρχονται σε επαφή με άλλα παιδιά χωρίς, όμως, να στερηθούν άτομα ή αντικείμενα που τα κάνουν να νιώθουν ασφαλή. Αυτό γιατί μπορούν να έχουν δίπλα τους τη μαμά ή το μπαμπά τους, ακόμα και να παίζουν με δικά τους παιχνίδια που έχουν φέρει από το σπίτι, όπως μπάλα, πατίνι, αυτοκινητάκια ή κούκλα σε καρότσι. Τα άλλα παιδιά μπορεί να τα πλησιάσουν με αφορμή το ενδιαφέρον τους για το παιχνίδι που κρατάνε και έτσι δειλά δειλά να αρχίσουν να μοιράζονται παιχνίδια και να παίζουν μαζί.

παιδική-χαρά-κοινωνικοποίηση

11. Ένα συνακόλουθο όφελος σε σχέση με την κοινωνικοποίηση, είναι το γεγονός ότι τα παιδιά αναπτύσσουν τον προφορικό τους λόγο.

Αφενός εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους αφετέρου ενισχύουν το διάλογο και την αφήγηση. Πώς γίνονται όλα αυτά; Τα παιδιά γνωρίζονται μεταξύ τους και συστήνονται, συζητάνε, ανταλλάσσουν και αφηγούνται τις εμπειρίες τους, ενώ μετά μεταφέρουν πληροφορίες και στους γονείς τους ή σε άλλους ενήλικες φροντιστές τους.

12. Η παιδική χαρά είναι μια ευκαιρία παιδιά και γονείς να έρθουν πιο κοντά και να περάσουν μαζί ποιοτικό χρόνο.

Οι γονείς χαλαρώνουν και απολαμβάνουν πιο ξέγνοιαστα το παιχνίδι με τα παιδιά χωρίς το άγχος που θα προκαλούσαν οι ίδιες δραστηριότητες στο σπίτι. Για παράδειγμα το παιδί μπορεί να τρέξει και να εκτονωθεί χωρίς το άγχος ότι μπορεί να ρίξει και να σπάσει κάποιο βάζο με κάποια αδέξια κίνηση ή να ενοχλήσει τους άλλους ενοίκους της πολυκατοικίας είτε με τον υψηλό τόνο της φωνής του είτε με τα βαριά του βήματα και χοροπηδητά. Και φυσικά και τα παιδιά νιώθουν πιο ευχάριστα όταν οι γονείς δεν τους θέτουν διαρκώς περιορισμούς και έτσι γονείς και παιδιά ευχαριστιούνται εξίσου.

γονείς-παιδιά-παιδική-χαρά

13. Ίσως, το σημαντικότερο όφελος της παιδικής χαράς είναι ότι διδάσκει στα παιδιά το σεβασμό και την αλληλεγγύη προς τους άλλους και την τήρηση κανόνων.

Τα παιδιά φροντίζουν να παίζουν προσέχοντας όχι μόνο να μην χτυπήσουν τα ίδια αλλά και να μην χτυπήσει κάποιο άλλο μέλος της ομάδας και αλληλοπροστατεύονται. Βοηθάνε όποιο παιδί δυσκολεύεται πχ να σκαρφαλώσει τραβώντας το. Συνειδητοποιούν ότι δεν είναι μοναδικά, ότι θα πρέπει να σέβονται τους άλλους και να μοιράζονται τα πράγματά τους ή ακόμα περισσότερο τα κοινόχρηστα πράγματα που δεν τους ανήκουν. Για παράδειγμα, μαθαίνουν να έχουν υπομονή περιμένοντας τη σειρά τους για να κάνουν κούνια, τσουλήθρα ή τραμπάλα. Δεν σπρώχνουν ούτε χτυπούν ο ένας τον άλλο, μιλούν ευγενικά και χωρίς να μαλώνουν. Μαθαίνουν να διατηρούν καθαρό το χώρο, να μην πετάνε σκουπίδια κάτω, προσέχουν τα παιχνίδια για να μην προκαλέσουν ζημιά ή φθορά και δεν χρησιμοποιούν κάποιο σπασμένο και μη ασφαλές παιχνίδι. Όλα αυτά συμβάλλουν στην εμπέδωση σωστών προτύπων συμπεριφοράς, την ομαλή ένταξη στο κοινωνικό σύνολο και τη διαμόρφωση υπεύθυνων παιδιών και έπειτα ενηλίκων.

σειρά-κανόνες-παιδική-χαρά

14. Εκτός από τα παιδιά και οι γονείς μπορούν να ωφεληθούν από το παιχνίδι των παιδιών στην παιδική χαρά.

Πέρα από το ότι έρχονται πιο κοντά με τα παιδιά τους, χαλαρώνουν και οι ίδιοι καθώς δεν χρειάζεται να θέτουν τους περιορισμούς που θα έθεταν στο σπίτι. Μαθαίνουν και οι ίδιοι να διαχειρίζονται καλύτερα ορισμένες ανησυχίες, όπως μήπως το παιδί χτυπήσει ή κρυώσει ή ιδρώσει, που συχνά αγχώνουν και τους ίδιους και τα παιδιά. Ταυτόχρονα κοινωνικοποιούνται και οι ίδιοι καθώς συναναστρέφονται με άλλους γονείς, ανταλλάσσουν απόψεις, προβληματισμούς και εμπειρίες και συζητούν για θέματα που τους ενδιαφέρουν από κοινού.

15. Τέλος, το ουσιαστικότερο όλων των οφελών που προσφέρει η παιδική χαρά στα παιδιά είναι ότι διασκεδάζουν.

Περνούν όμορφα, γελούν και είναι χαρούμενα. Παίζουν, φωνάζουν, τρέχουν, γελούν και οι γονείς απλά τα παρακολουθούν να εξερευνούν, να μεγαλώνουν, και να αναπτύσσονται. Εκεί άλλωστε βρίσκεται και το νόημα του παιχνιδιού και της παιδικής ηλικίας.

οικογένεια-διασκέδαση-παιδική-χαρά

Εν κατακλείδι, οφείλουμε να παραδεχτούμε πως το παιχνίδι αποτελεί το βασικό κορμό της ανάπτυξης των παιδιών.

Για αυτό και πρέπει να εξασφαλίζουμε στα παιδιά επαρκή χρόνο παιχνιδιού. Η παιδική χαρά είναι ο ιδανικός τόπος παιχνιδιού, που συνδυάζει την ελευθερία με πολλές ευεργετικές επιδράσεις. Ας μην χάνουμε, λοιπόν, καιρό. Τώρα που έφυγε ο χειμώνας και βελτιώνεται ο καιρός είναι ευκαιρία να βγούμε από το σπίτι, ώστε γονείς και παιδιά να ρουφήξουμε το οξυγόνο και την ενέργεια του παιχνιδιού χωρίς άγχος και περιορισμούς!!!

ΚΑΛΗ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗ!!!