Για το παιδί, μειώνει την πιθανότητα εδραίωσης της προβληματικής συμπεριφοράς, γεγονός που θα δυσχέραινε την αντιμετώπισή της μελλοντικά. Η εντατική πρόωρη παρέμβαση στο εκπαιδευτικό πλαίσιο μπορεί να βελτιώσει τις επιδόσεις των περισσότερων αυτιστικών παιδιών. Ο λόγος ενός παιδιού μπορεί να αναπτυχθεί ακόμα και 75%, ενώ σημαντική εξέλιξη μπορεί να παρατηρηθεί και στην αναπτυξιακή πρόοδο και τη γνωστική ικανότητα[2].
Είναι γεγονός ότι ο αυτισμός είναι πιο συχνός από ότι θεωρούταν παλαιότερα (περίπου 1 παιδί στα 100 διεθνώς). Συγχρόνως, συχνά η διάγνωση καθίσταται δυσχερής λόγω της ευρύτητας του φάσματος των διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών. Εξάλλου τέτοιες διαταραχές μπορεί να παρατηρηθούν σε διαφορετικές ηλικίες για κάθε παιδί. Αυτό από μόνο του καθιστά αδύνατο τον έλεγχο όλων των παιδιών ή την προληπτική εξέταση σε καθορισμένη ηλικία, καθώς δεν θα μπορούσε να εγγυηθεί ένα αξιόπιστο αποτέλεσμα.
Παρ’ όλα αυτά, γίνονται διαρκώς προσπάθειες για να μειωθεί η ηλικία αναγνώρισης και διάγνωσης του αυτισμού. Αρκετές συμπεριφορές μπορούν να εντοπιστούν ήδη από την ηλικία των 12 μηνών ή και νωρίτερα. Τέτοιες είναι η βλεμματική επαφή, η ανταπόκριση του παιδιού στο άκουσμα του ονόματός του ή το δείξιμο. Ήδη από την ηλικία αυτή, υποστηρίζουν ορισμένοι επιστήμονες (οι Osterling και Dawson) ότι μπορούμε να ξεχωρίσουμε βρέφη με αυτισμό από τα συνομήλικα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες[3]. Σαφώς, πρέπει να γίνει ακόμη πολύ δουλειά για την πρόβλεψη, αλλά ίσως ο αυτισμός θα μπορεί να διαγιγνώσκεται αξιόπιστα στους 12 μήνες ή ακόμη νωρίτερα.
[1] Στέργιος Νότας (επιμέλεια), Αυτισμός, Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές, Ολιστική Διεπιστημονική Προσέγγιση, Πρακτικά Διημερίδας 13-14 Ιανουαρίου 2006, τ. Α’
[2] Robyn Conley Downs, Andrew Downs, “Practices in Early Intervention for Children with Autism: A Comparison with the National Research Council Recommended Practices”, Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 2010, 45(1), 150 –159 © Division on Autism and Developmental Disabilities, in http://www.daddcec.org/Portals/0/CEC/Autism_Disabilities/Research/Publications/Education_Training_Development_Disabilities/2010v45_Journals/ETDD_201003v45n1p150-159_Practices_Early_Intervention_Children_With_Autism_A_Comparison.pdf
[3] PHILIP TEITELBAUM, OSNAT TEITELBAUM, JENNIFER NYE, JOSHUA FRYMAN, AND RALPH G. MAURER, Movement analysis in infancy may be useful for early diagnosis of autism, Proc. Natl. Acad. Sci. USA Vol. 95, pp. 13982–13987, November 1998 Psychology, in http://www.pnas.org/content/pnas/95/23/13982.full.pdf